RŠT ir doto organizāciju biedrs

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera

Mediācija un ADR

Latvijas Tirgotāju Asociācija

Rīgas Biznesa kamera

Jaunumi

Jaunumu kalendārs

<< < 2019 Maijs > >>
Pd Ot Tr Ct Pt St Sv
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112

Jaunumi


Meklēt:

Par preču zīmēm

06-03-2019

Bieži vien gadās, ka uzņēmējs ir parāk aizņemts ar tekošajiem darbiem un biznesa attīstību, ka mēdz pavisam aizimirst un pat neiedomāties par tādu biznesa svarīgu daļu kā preču zīme.

 

Taču preču zīmei biznesā ir būtiska nozīme, runājot par kompānijas atpazīstamību, preces vai pakalpojuma identificēšanu, par individualitāti konkurentu starpā, reklāmu, produkta garantijas nodrošināšanu, par zīmola veidošanos un psiholoģiskiem aspektiem no patērētāju puses, redzot preču zīmi utt.

 

Uzņēmējs pats, neveicot sīkākus pētījumus un nezinot atbildes uz jautājumiem par preču zīmi, riskē ar sava biznesa vērtībām..

 

Preču zīmi var veidot jebkura zīme, ko var grafiski attēlot un kas ļauj atšķirt viena uzņēmuma preces vai pakalpojumus no citu uzņēmumu precēm vai pakalpojumiem. Tās var būt vārdiskas, grafiskas, telpiskas, kombinētas, īpašu veidu (piemēram, kustīgu attēlu, skaņas, hologrammas, smaržas).

 

Uzreiz izskatīsim piemēru, lai saprastu jautājuma svarīgumu. Uzņēmējs, nepārbaudot citu personu agrākas tiesības, iegādājas iepriekš reģistrētu domēna vārdu. Pēc tam uzņēmējs iekļauj šo vārdu sava uzņēmuma firmā (firmas nosaukumā) un uzsāk Latvijā plaši izmantot vārdu kā preču zīmi. Visbeidzot, uzņēmējs piesaka vārdu reģistrēšanai kā preču zīmi Patentu valdē, un tā reģistrē uzņēmēja preču zīmi. Pēc preču zīmes reģistrēšanas iepriekš nezināms agrāku tiesību īpašnieks uz līdzīgas agrākas preču zīmes pamata ceļ iebildumu pret uzņēmēja preču zīmes reģistrāciju, lūdzot uzņēmēja preču zīmes reģistrāciju atzīt par spēkā neesošu.

 

Šajā brīdī uzņēmējam no juridiskā un biznesa viedokļa pastāv vairāki nākotnes riski, kas saistīti ar agrāko preču zīmi – vēlākās preču zīmes reģistrāciju var atzīt par spēkā neesošu, kā arī to var potenciāli aizliegt izmantot saistībā ar precēm vai pakalpojumiem, kuriem tā tiek izmantota, tai skaitā firmā un domēna vārdā. Līdz ar to uzņēmēja domēna vārdā, preču zīmes (zīmola) izstrādē, reklāmā ieguldītie finanšu līdzekļi var tikt zaudēti, uzņēmēja tirgus daļa var tikt samazināta, kā arī uzņēmējam var būt no jauna jāiegulda finanšu līdzekļi sava zīmola veidošanā.

 

Šādas situācijas parasti var novērst, savlaicīgi veicot agrāku tiesību pārbaudi saistībā ar izvēlēto preču zīmi pirms preču zīmes pieteikšanas reģistrēšanai. Preču zīmes, protams, vislabāk ir reģistrēt, jo tas nodrošina plašākas tiesības preču zīmes īpašniekam.

 

Preču zīmes var reģistrēt, izmantojot trīs reģistrēšanas sistēmas – nacionālo, reģionālo un starptautisko. Katrai no tām ir piemērojami atšķirīgi noteikumi. Tiesības uz preču zīmi ir teritoriāli ierobežotas.

 

Nacionālā preču zīmes reģistrācija attiecas uz konkrētu valsti, piemēram, Latviju. Reģionālā preču zīmes reģistrācija attiecas uz vairāku valstu teritoriju, piemēram, Eiropas Savienību. Eiropas Savienības preču zīme aptver 28 Eiropas Savienības dalībvalstis ar vienu preču zīmes reģistrāciju. Visbeidzot, starptautiskā preču zīmes reģistrācija, atkarībā no preču zīmes pieteicēja izvēles, var aptvert gan nacionālās, gan reģionālās reģistrācijas. Starptautiskās preču zīmes reģistrācijas priekšnoteikums ir preču zīmes nacionālā vai reģionālā reģistrācija. Tikai uz tās pamata var preču zīmi pieteikt reģistrācijai starptautiski.

 

Katrai no minētajām preču zīmju reģistrēšanas sistēmām ir savas stratēģiskās priekšrocības izmaksu, pārvaldības, tiesību apjoma un īstenošanas, kā arī citu aspektu ziņā.

 

Pirms preču zīmes reģistrācijas pieteikuma iesniegšanas, ir ieteicams pārbaudīt, vai kādai citai personai nav kādas agrākas tiesības, kas var būt šķērslis preču zīmes reģistrēšanai. Šķietami vienkāršais preču zīmes reģistrēšanas process var kļūt sarežģīts un dārgs, ja preču zīmes pieteicējs nav savlaicīgi veicis agrāku tiesību izpēti.

 

Bezmaksas juridiskajā biznesa seminārā “Svarīgais uzņēmumu intelektuālā īpašuma aizsardzībā. Iespējamo strīdu risināšana” 13.martā plkst. 18:00 mēs izskatīsim visus neskaidros jautājumus par preču zīmēm, kā arī daudzām citām tēmām, kas saistītas ar intelektuālo īpašumu.

Vietu palicis pavisam maz, tāpēc, lūdzu, ejiet pēc saites šeit, iepazīstieties ar semināra plānu un reģistrācijas iespējām!

 

Izmantojiet iespēju uzzināt un būt pirmais!



Komentāri


Nav komentāru...



    Rakstīt komentāru