RŠT ir doto organizāciju biedrs

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera

Mediācija un ADR

Latvijas Tirgotāju Asociācija

Rīgas Biznesa kamera

Jaunumi

Jaunumu kalendārs

<< < 2022 Jūlijs > >>
Pd Ot Tr Ct Pt St Sv
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Jaunumi


Meklēt:

Parādu piedziņas soļi šķīrējtiesvedības procesā

15-06-2022

Ļoti bieži Rīgas šķīrējtiesa saņem jautājumus, kuri saistīti ar kreditoru lūgumu sniegt ietekumus par soļiem, kuri veicami parāda piedziņas efektīva risinājuma saņemšanai. Nav tādas ideālas receptes vai garantētas instrukcijas, kas sniegtu pilnīgi noteiktu rezultātu. Tomēr jāatzīst, ka praksē esam novērojuši, ka vairumā gadījumu, izpildot konkrētus soļus, kreditoram ir iespēja ne tikai atgūt parādu, bet arī noregulēt attiecības ar parādnieku.

 

Ieteicamie soļi, kas veicami, lai risinātu parāda atgūšanas jautājumu ar parādnieku ir sekojoši:

 

Parāda konstatēšana

Pirms sākt jebkāda veida komunikāciju ar parādnieku, pārbaudiet esošo dokumentāciju, savstarpējās vienošanās. Veiciet parāda aprēķinu - cik ilgi kavēts parāds, kādā apjomā, kāda ir bijusi iepriekšēja komunikācija ar parādnieku, vai Jums ir visa nepiecešamā dokumentācija, kura pierāda parādnieka saistības. Sakārtojiet savu sadarbības partneru un klientu lietas, lai Jums būtu vieglāk izprast situāciju ar parādnieku un, parāda piedziņas gaitā, Jums būtu pieejama visa nepieciešamā informācija. Šķīrējtiesvedības praksē ir gadījumi, kad strīda risināšanas gaitā tiek noskaidrots, ka ir tikušas noslēgtas mutiskas vai rakstiskas vienošanās starp kreditora darbiniekiem (menedžeriem, debitoru kontrolieriem, pārdevējiem), par kurām pašam kreditoram nav bijusi nojausma. Sakārtota dokumentācija palīdzēs izvairīties no nekorektas informācijas komunikācijā ar parādnieku. Tāpat parāda,soda sankciju un zaudējumu aprēķins ļaus izprast kopējo prasījuma apjomu. Kad esat iepazinušies ar situāciju, varat pārliecinoši uzsākt komunikāciju ar parādnieku.

 

Komunikācija ar parādnieku

Pārbaudiet, kāda ir atrunātā kārtība līgumā par komunikāciju pušu starpā, vai pirms tam ir bijusi komunikācija un kāda tā ir bijusi (telefona zvani, e-pasta vēstules, rakstiskas vēstules pa pastu), vai ir saņemtas arī atbildes no parādnieka puses. Iespējams, Jūs būsiet pārsteigti, taču bieži rēķini netiek apmaksāti ne tāpēc, ka parādniekam nav naudas, lai samaksātu parādu, bet gan tādēļ, ka sadarbības partnerim aizmirstās apmaksu termiņi vai dotajā brīdī kompānijā ir risināmas svarīgākas lietas par rēķinu apmaksu. Jums var šķist, kas gan ir svarīgāks par savlaicīgu rēķinu apmaksu, taču partnerim, iespējams, ir svarīgāk noslēgt kādu lielu darījumu, kas ļaus nākotnē norēķināties par visām saistībām. Šādās situācijās, kad komunikācija pušu starpā nav bijusi veiksmīga, esam novērojuši, ka, pusēm satiekoties šķīrējtiesas sēdē, parāda jautājumi tiek atrisināti un iemesls saistību izpildes kavējumam ir bijusi nepietiekama komunikācija starp pusēm vai nenozīmīgi pārpratumi. Protams, ja tomēr parādnieks neatbild uz Jūsu centieniem risināt parāda jautājumu labprātīgi, komunikācijas veidam jākļūst stingrākam, proti, Jums jābrīdina parādnieks par iespējamām sekām, kuras to var skart, ja tas nepildīs savas uzņemtās saistības.

 

Brīdinājuma/Atgādinājuma/ Pirmstiesas brīdinājuma nosūtīšana

Bieži vien Rīgas šķīrējtiesas konsultanti saņem jautājumus par to, vai obligāti sūtāms parādniekam atgādinājums par parādu pirms prasības sniegšanas šķīrējtiesā. Pārskatiet līgumus, jo tajos ir atrunāta kārtība, kādā Jūs komunicējat ar savu parādnieku, tajā skaitā, vai Jums rakstiski ir jāinformē parādnieks par parāda esamību. Ja šāda atruna nav, tad, saskaņā ar likumu, Jums nav obligāta prasība brīdināt parādnieku. Tomēr, izvērtējot tiesu praksi un parāda attiecību noregulēšanu starp pusēm, par labas gribas žestu tiek uzskatīts, ka Jūs vēl pēdējo reizi dodat parādniekam iespēju un nosūtat ierakstītā vēstulē uz personas juridisko vai deklarēto adresi paziņojumu par parāda esamību un tā apjomu. Šajā paziņojumā Jūs norādat parāda faktisko apmēru, termiņu, līdz kuram saistības izpildāmas un sankcijas, kādas piemērosiet, ja termiņā netiks veikta kavētās saistības izpilde, parāda atmaksa. Noteikti norādat savus kontaktus, lai parādniekam būtu iespēja ar Jums sazināties. Šķīrējtiesvedības praksē sastopamies ar gadījumiem, kad kreditori sūta gan trīs atsevišķus paziņojumus (atgādinājums, brīdinājums, pirmstiesas brīdinājums), gan apvieno visu vienā dokumentā un sūta vienu paziņojumu, kurā ietver visus nosacījumus. Dotais paziņojums sūtāms uz parādnieka juridisko vai deklarēto adresi.

 

Prasības pieteikuma sagatave šķīrējtiesai

Katram uzņēmumam ir izstrādāta sava parāda piedziņas sistēma. Cits nosūta vairākus brīdinājumus, cits vienkārši nodod parāda piedziņu kompānijām, kuras nodarbojas ar saistību izpildes piedziņu, cits novieto parādnieku lietas pie bezcerīgajiem parādiem pat neko nemēģinot virzīt uz priekšu. Ir uzņēmumi, kuri meklē juridisko palīdzību vai patstāvīgi mēģina sniegt prasību tiesā. Ja parādnieks ir godprātīgs, tad pēc stingrāka paziņojuma saņemšanas tas meklēs komunikāciju ar Jums un risinājumu, kā izpildīt savas saistības, vienoties par parāda atmaksu kaut daļēji. Savukārt, ja sadarbības partneris ir negodprātīgs, tad tas vienkārši ignorēs visus Jūsu ziņojumus un meklēs veidus, kā novilcināt parāda atgriešanu. Jūs, un tikai Jūs, varat pieņemt lēmumu par sava kapitāla atgriešanu un prasības celšanu šķīrējtiesā. Izvērtējiet vai dotais prasījums būs vienkāršs vai sarežģīts, vai spēsiet patstāvīgi un diplomātiski pārstāvēt sevi šķīrējtiesvedības procesā. Šķīrējtiesvedības praksē ir gadījumi, kad jebkāda pozitīva vienošanās starp pusēm tiek sagrauta tikai tāpēc, ka kāda no pusēm nespēj valdīt savas personīgās emocijas un loģisks iznākums nav iespējams, jo netiek risināti pamatjautājumi, bet gan personīgā attieksme pret konkrēto situāciju. Šādos gadījumos iesakām labāk noalgot pārstāvi, kurš Jūsu vietā vedīs parādu piedziņas lietu, pārstāvēs Jūs un Jūsu uzņēmumu. Dotais pārstāvis var būt gan vienkārši uzņēmuma pilnvarota persona, kas ir kompetenta pārstāvēt Jūsu uzņēmumu, gan jurists vai advokāts. Sīkāk par prasības pieteikuma sagatavošanu, tā saturu un nepieciešamajiem dokumentiem varat uzzināt Rīgas šķīrējtiesas bezmaksas vebinārā “Svarīgākais, kas Jums ir jāzina sniedzot prasības pieteikumu šķīrējtiesā”.

 

Pieteikums izpildu raksta saņemšanai

Saņemot šķīrējtiesas spriedumu ļoti daudzi kreditori saskaras ar jautājumu - ko iesākt tālāk? Šķīrējtiesas spriedumi ir galīgi un nav pārsūdzami. Tomēr, lai varētu sākt sprieduma izpildi un parāda piespiedu piedziņu ir nepieciešams saņemt Valsts tiesas izsniegtu izpildu rakstu. Instrukciju par to, kas nepieciešams un kā saņemt Izpildu rakstu, varat atrast Rīgas šķīrējtiesas mājaslapas sadaļā “Atbalsts”, apakšsadaļā “Instrukcijas”. Lai izpildu raksta saņemšana būtu raitāka, iesakām ik pa brīdim konkrētajai Valsts tiesas kancelejai pajautāt, kādā stadijā ir izskatīšanas process. Pēc pieredzes ir novērots, ka, jo aktīvāk interesēsieties par izskatīšanas gaitu, jo raitāk uz priekšu virzīsies pats process. Protams, papildus ir jārēķinās, ka arī Valsts tiesas seko līdzi likumā noteiktajiem minimālajiem termiņiem, kas dodami atbildētājam viedokļa izteikšanai.

 

Pieteikums tiesu izpildītājam izpildu darbu uzsākšanai un veikšanai

Pēc izpildu raksta saņemšanas, kreditors iesniedz pieteikumu zvērinātam tiesu izpildītājam par parāda piespiedu piedziņu. Pieteikumu piespiedu parāda piedziņai ir nepieciešams aizpildīt un iesniegt zvērinātam tiesu izpildītājam kopā ar izpildu rakstu. Lai tiesu izpildītājs pieņemtu izpildu rakstu un reģistrētu to lietvedībā, ir nepieciešams apmaksāt valsts nodevu. Kreditoram, pirms pieteikuma iesniegšanas, no sākuma ir jāsagatavo avansa rēķins interneta vietnē https://izsoles.ta.gov.lv un jāapmaksā valsts nodeva par izpildu raksta iesniegšanu tā izpildei. Tad zvērināts tiesu izpildītājs varēs pieņemt izpildu rakstu un uzsākt izpildu darbības pret parādnieku. Līdzvērtīgi, kā ar procesu izpildu raksta saņemšanā, iesakām periodiski interesēties par parāda piedziņas procesiem. Jūsu interese par sava kapitāla atgūšanu veicinās arī aktivitāti tās personas darbībās, kura būs atbildīga par Jūsu parāda piespiedu piedziņu.

 

Jautājumu gadījumā zvaniet: +371 67365100+371 25156055 vai rakstiet: info@court.lv.



Komentāri


Nav komentāru...



    Rakstīt komentāru